Den nye markedsføringslov
Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.
Ubegrænset adgang til alle kurser
Ingen kursusbeviser
Bindingsperiode på en måned
Køb Student (DKK 199,00)
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Bindingsperiode på et år
Prøv en måned gratis
  • Sikker betaling gennem ePay A/S
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Den nye markedsføringslov

 -  2 anmeldelser

Kurset behandler den nye markedsføringslov, som trådte i kraft 1. juli 2017. Formålet med den nye markedsføringslov er at understøtte en effektiv konkurrence og gode forbrugerforhold, og markedsføringsloven udgør en væsentlig rammebetingelse for alle virksomheder og forbrugere i Danmark.

Effektiv og fair konkurrence og en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse, hvor forbrugerne kan være aktive og er beskyttet mod vildledning og aggressiv markedsføring, understøtter således velfungerende markeder. Virksomhedernes markedsføring er i høj grad reguleret af fælles europæiske regler. Markedsføringsloven anno 2017 bygger på markedsføringslovsudvalgets anbefalinger.

Med loven indføres en forenklet og overskuelig markedsføringslov, som understøtter gode og ensartede forbrugerforhold i lyset af den teknologiske udvikling inden for kommerciel kommunikation, og som understøtter velfungerende markeder og effektiv konkurrence. Med markedsføringsloven er det sikret, at erhvervslivet ikke pålægges unødvendige byrder, og at reguleringen er i overensstemmelse med EU-reglerne på markedsføringsområdet.


Vores kurser er primært rettet mod advokater og advokatfuldmægtige i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

1.  Formål og væsentlige ændringer

I første lektion gennemgår Sonny blandt andet formålet med Markedsføringsloven, samt de væsentlige ændringer, der trådte i kraft 1. juli 2017.

2.  Reklameidentitfikation og uanmodede henvendelser

I anden lektion vil Sonny blandt gennemgå reklameidentifikation, herunder på sociale medier og uanmodede henvendelser.

3.  God erhvervsskik og vildledning

I tredje lektion gennemgår Sonny hvad der definerer god erhvervsskik, og så vil emnet vildledning også blive gennemgået, herunder hvornår der vildledes.

4.  Konkurrencer som salgsfremmende foranstaltning

Sidste lektion omhandler de regler, som er gældende når der gøres brug af markedsføring på de sociale medier og blogs.

Advokat og partner hos Brinkmann Kronborg Henriksen

Sonny Kristoffersen er advokat og partner hos Advokatfirmaet Brinkmann Kronborg Henriksen og er ph.d. hos Københavns Universitet og Dansk Erhverv. Sonny har skrevet en række bøger til undervisningsbrug om online salg, herunder marketing og forbrugerret. Han har gennem flere år undervist som ekstern lektor på Københavns Universitet, CBS og Aarhus Universitet.

Anbefalede kurser