Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.
Ubegrænset adgang til studiekurser
Kursusbeviser for studerende
Betaling hver 6. måned
99,83 kr. pr. måned
Ingen afmeldingsfrist
Køb Student (DKK 99,83)
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
999,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 1 måneder
Prøv en måned gratis
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
699,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Prøv en måned gratis
eller

  • Sikker betaling gennem Stripe
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Om kurset

Udgivet d. 2022-02-08

Markedsføringsret for virksomheder

5 kursuspoint i Immaterialret, databeskyttelsesret og markedsføringsret

På kurset lærer du at kvalificere et fænomen eller et produkt som beskyttet efter markedsføringsloven.  Du lærer om forskellige former for markedsføring at vurdere om markedsføring er vildledende, herunder prismarkedsføring samt de særlige forhold, der gælder for børn og unge.  Spørgsmålet om produktefterligninger gennemgås og du bliver i stand til at rådgive erhvervsvirksomhed herom.  Endvidere gennemgås sanktioner og krænkelse, ligesom de strategiske overvejelser i forløbet fra en krænkelse konstateres til der stævnes gennemgås.


Kursets indhold:

  • Hvad er markedsføringsret?
  • Hvad er vildledende markedsføring?
  • Er der særlige hensyn til børn og unge?
  • Hvorledes vurderes produktefterligninger?
  • Strategi, når der påstås en krænkelse
  • Sanktioner
  • Erstatning
     

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod advokater og advokatfuldmægtige i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Lektioner

1.  Målsætninger og hensyn i MFL §§ 3 og 4, bagvedliggende EU-ret og vildledning

Lektionens indhold:

  • Målsætninger og hensyn i markedsføringsloven
  • Opbygning og principper
  • Markedsføringslovens anvendelsesområde § 1
  • Generalklausulerne i §§ 3 og 4
  • Bagvedliggende EU-ret
  • Vildledning

ca. en time

2.  Hensyn til børn og unge, spam og sammenlignende reklame

Lektionens indhold:

  • Særlige hensyn til børn og unge
  • Spam-reglerne
  • Sammenlignende reklame

40 minutter

3.  Produktefterligninger, MFL § 3 og forretningskendetegn, MFL § 22

Lektionens indhold:

  • Produktefterligninger
  • Praksis
  • Forretningskendetegn efter § 22

ca. en time

4.  Sanktioner og erstatning

Lektionens indhold:

  • Forskellige håndhævelsesmuligheder
  • Sanktioner
  • Erstatning
    • Afsætningstab
    • Rimeligt vederlag
    • Markedsforstyrrelser
    • Interne tab

32 minutter
Eva Nødskov Aaen

Partner og Advokat (H) hos Patrade

Eva er uddannet generalist erhvervsadvokat. Hun har igennem de seneste 15 år specialiseret sig i varemærke- og designbeskyttelse, ophavsret, krænkelsessager, erstatningsvurdering og beregning i krænkelsessager, retshåndhævelse, kontraktindgåelse samt markedsføringsret. Eva har en ph.d.-grad i ophavsret. Eva rådgiver vores største industrikunder om ipstrategi, porteføljehåndtering og håndhævelse. Eva er specialistforfatter til patentloven, markedsføringsloven, lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner, lov om kollektiv forvaltning af ophavsret i Karnovs Lovsamling og forfatter til en lang række artikler i juridiske tidsskrifter. Eva er beskikket censor på jurauddannelsen, har igennem flere år undervist i markedsret på kandidatuddannelsen på jurastudiet og underviser nu på advokatefteruddannelseskurser i immaterialret og markedsføringsret.