Interview med Louise Orbesen

Interview med Louise Orbesen

Interview med Louise Orbesen

Af: Frederikke Lett

Louise Orbesen er cand.merc. og har arbejdet med strategi og lederskab i tyve år. Først som managementkonsulent hos McKinsey, så som marketingdirektør i Arla Foods Canada og siden 2010 med egen virksomhed, ORBESEN P/S. Her har hun lavet strategi for flere store advokat- og revisionsfirmaer, og hun har rådgivet topledere i Vestas, Mærsk, Finansministeriet, Deloitte m.fl. både individuelt og i ledelsesgrupper.

I 2017 besluttede Louise sig for at gå på jagt efter fremtidens lederskab. Hun er overbevist, om at vi skal lede på en radikalt anderledes måde i fremtiden. Hun satte derfor et stort projekt – Leading Humans – i søen. Det har indtil nu taget hende rundt i det meste af verden, er blevet til en stor bevægelse og netop nu er det ved at blive til en egentlig organisation med både aktionsforskning, konsulentydelser og et community tilknyttet. 
 

Hvad var dit blik på advokatbranchen, før du begyndte at arbejde med den?

Indtil 2010 kendte jeg ikke for alvor nogle advokater. Jeg havde arbejdet i – og med – flere brancher, men ikke advokatbranchen. Det har ændret sig, for siden 2010 har jeg over lange perioder arbejdet med flere forskellige advokatfirmaer både strategisk og ledelsesmæssigt.

Mit syn på advokatbranchen før var – for at være ærlig – ikke særligt udviklet. Jeg tror, jeg havde en idé om, at advokater var til den kolde og kalkulerende side. Lidt støvede, gode til paragraffer og udenadslære – og ikke nødvendigvis gode til tal.

 

Og dit blik efter?

Det første jeg lagde mærke til, var at advokater er rigtig gode til mennesker. Sammenlignet med min egen branche – managementkonsulenter. De har en fornemmelse for menneskelig psyke og adfærd, som faktisk giver mening, givet at de enten skal forebygge klientens bekymringer – eller forholde sig til klienter, der står i pressede situationer. De har også en fin musikalitet; en fornemmelse for det mere subtile og usagte. Det kan jeg godt lide. Det er selvfølgelig vildt karikeret og jeg kan sagtens give dig navnet på ti advokater, der overhovedet ikke passer på beskrivelsen, men sådan er det jo altid.

 

Hvilket stykke arbejde har du lavet for branchen/advokatfirmaerne

Jeg har primært lavet strategi. Hovedstrategien. Jeg har i samme moment arbejdet med lederskabet (både med den enkelte partners, partnerskabets og bestyrelsens). Mit speciale er at arbejde i partnerskaber, hvor der jo er flere ligestillede ejere. Ligestillet på papiret for i virkeligheden er de det ikke. Det er det, der er det sjove: at finde en vej – den rigtige vej – i krydsfeltet af magt og interesser mellem stærke stakeholdere. Det er jeg god til, og det kan jeg lide.

 

Hvad skulle rykkes for firmaerne?

Advokater har et sjovt forhold til penge. På den ene side gør de en (borgerlig) dyd af ikke at tale om dem, på den anden side kender jeg ikke mange andre brancher, hvor penge er så styrende for adfærd. En vigtig parameter for en advokatvirksomheds succes er partnerindtjeningen. Jo større partnerens individuelle indtjening er, jo stærkere er advokatfirmaet i markedet. Det er klart, at når incitamentsstrukturen er sådan, så kommer penge i fokus. Jeg synes desværre, at det giver en uheldig skævvridning mod det kortsigtede, det individuelle og det finansielle. Nogle gange på bekostning af at gøre det rigtige på den lange bane. Det er heller ikke i tråd med ”fremtidens lederskab”, som jo er et emne, der optager mig meget i de her år (se www.leadinghumans.com).

 

Hvilket råd vil du give til branchen?

Jeg har mødt en del advokater, der oprindeligt valgte at læse jura, fordi de var optaget af samfundet og menneskerettighederne. Den passion har de sidenhen opgivet i mødet med advokatvirksomhedernes virkelighed. Det er synd. Det ville virkeligt klæde branchen, hvis flere af de stærke advokatpersonligheder kunne finde modet til at stå op for deres oprindelige kald. Og det ville også tiltrække de dygtigste unge talenter, som gerne vil bruge deres liv på mere end at tjene penge til en ny og større bil.

 

Hvad skal branchen gøre for at være klædt på til fremtiden, og hvad indebærer fremtiden?

I en virkelighed, hvor robotterne overtager de trivielle opgaver – ikke mindst i advokatbranchen – og hvor verden kalder på en langsigtet ansvarstagen for klodens naturlige og menneskelige ressourcer, er der brug for flere advokater, som finder modet til at være mere menneske. Det kræver, at den enkelte advokat for alvor gør et seriøst arbejde for, at forstå den menneskelige psyke. Mest af alt sin egen. Og derfra sine kollegers og medarbejderes. Det handler ikke om et ugekursus på Harvard, men om et grundlæggende skifte i, hvordan man stiller sig i verden. Når vi taler om fremtidens lederskab, er det den vej vindene blæser. Advokatvirksomhedernes kultur gør, at de starter lidt bag startstregen, så det handler egentlig bare om at komme i gang.


Del denne nyhed


Nyhedsbrev

Skriv dig op og få besked om kurser og nyheder om %{academy_site_title}.

Seneste nyheder
Nye kurser


Tag dine kursuspoint når det passer dig