Lektioner
1.
Skabeloner og temaer
Første lektion omhandler det grundlæggende PowerPoint, samt hvordan man vælger en ny præsentation. PowerPoint har en lang række skabeloner, og man kan frit vælge mellem de mange skabeloner og temaer.
4 minutter
2.
Dias og diaslayout
Der fortsættes med de grundlæggende PowerPoint elementer, hvor der fortsættes med dias og diaslayout. PowerPoint er et skærmpræsentationsprogram. Derfor er det vigtigt at man forstår opbygningen af slidet, samt hvordan det fungerer.
3 minutter
3.
Skab overblik i din præsentation med Sektioner
Der fortsættes med nogle af de værktøjer man kan benytte til afvikling af præsentationen, hvor der startes med overblik, og hvordan du skaber overblik i din præsentation. Man kan hurtigt komme til at lave for lange og omfattende præsentationer, og man kan derfor have behov for at dele sin præsentation i sektioner.
3 minutter
4.
Udnyt mulighederne med Præsentationsværktøjet
PowerPoint har et indbygget præsentationsværktøj, som mange ikke ved findes. Man kan derfor finde en masse hjælpemidler, hvor man enten kan tegne direkte på sine slides, highlighte tekst eller bruge musen som et forstørrelsesglas.
8 minutter
5.
Diasovergange
Der vil på denne lektion blive kigget nærmere på diasovergange, altså hvordan man kommer mellem de forskellige slides. Der findes en lang række overgange, og det er vigtigt at man benytter disse korrekt. Fordi der findes så mange overgange, kan de forskellige overgange ende med at skabe mere larm end gavn. Så hvordan finder man de rigtige overgange, og vil disse hjælpe med mit budskab til målgruppen?
3 minutter
6.
Brugerdefinerede animationer
I samme stil som diasovergange, så findes der animationer. Diasovergange er overgangen mellem slides, hvor animationer er visning af forskellige elementer på slidet. Dette kan bruges rigtigt, hvor det underbygger en pointe, men kan også fungere som støj hvis man bruger det forkert.
4 minutter
7.
Brugerdefineret slideshow - flere versioner af samme slideshow
Der vil i denne lektion blive fokuseret på det brugerdefinerede slideshow, som er noget man kan benytte hvis man skal holde oplæg og ikke ønsker at bruge alle slides, men kun udvalgte slides.
3 minutter
8.
Hvordan husker tilhørerne vores præsentation?
Der fortsættes med nogle forskellige tips og tricks til den gode præsentation, hvor første lektion omhandler hvordan man får brugerne til at huske ens præsentation. Hvis præsentationen underbygger hvad der bliver sagt, så er der større sandsynlighed for at vi husker hvad der er blevet sagt.
5 minutter
9.
Forny de kedelige punktopstillinger/bullets og brug dem kun der, hvor de er egnede
Der fortsættes med bullets, samt hvorfor disse kan være både nyttige og problematiske at bruge. Lektionen er delt op efter en generel introduktion til hvordan man bruger bullets korrekt, og derefter de fordele og ulemper der er ved disse. Ofte bliver punktopstillingen brugt fordi de er der, og ikke fordi de har lige det visuelle virkemiddel som ønsket, som i en prioriteret rækkefølge.
18 minutter
10.
Sådan arbejder man med teksttungt indhold
Når man arbejder med tips og tricks til den gode præsentation, så er arbejdet med teksttungt indhold meget nærtliggende. Da man ofte har meget på hjertet når man laver en præsentation, så vil der opstå slides hvor man vil have svært ved at begrænse sig. Derfor vil lektionen omhandle nogle af de måder, hvor man kan komme disse teksttunge slides til livs, samt hvilke virkemidler man kan benytte for at fange sin lytters opmærksomhed.
19 minutter
11.
Sådan booster man en PowerPoint præsentation med den rigtige grafik
I denne lektion skal der kigges på de grafiske værktøjer; figurer. Der findes mange forskellige figurer, men typisk har de tre forskellige elementer; et grafisk element, et tekstelement eller et billedelement. De tre elementer kan benyttes på mange forskellige måder, hvor nogle er mere hensigtsmæssige i bestemte sammenhænge end andre.
11 minutter
12.
En flot visuel præsentation
Der fortsættes med billeder, samt hvilke muligheder man har for at redigere og ændre billeder i PowerPoint. Billeder er et af de stærkeste grafiske virkemidler man har i PowerPoint, og derfor er det vigtigt at benytte disse korrekt. Billeder er illustrationer til indholdet, de understøtter det budskab vi har og de skal hjælpe tilhørerne med at huske vores budskab.
18 minutter
13.
Integrér video fra YouTube og andre video-sites
Der fortsættes nu til hvordan man kan bruge andre værktøjer og virkemidler i PowerPoint, hvor der startes med at integrere videoer fra YouTube i præsentationen. Når man skal arbejde med video i PowerPoint, så kan man enten benytte online videoer eller integrerede videoer. Lektionen vil her gennemgå hvordan dette opsættes og hvornår man skal bruge de forskellige typer.
7 minutter
14.
Fra Excel til PowerPoint - præsentér dine tal på overbevisende måder
Der fortsættes med hvordan man importerer filer fra Excel til PowerPoint, hvor man har en lang række muligheder som man kan benytte. Man kan ændre udseende og layout op tabellerne, samt lave animationer og eget design på tabellerne.
19 minutter
15.
Skærmoptagelse i PowerPoint
Man kan også optage videoer i PowerPoint, hvor man har mulighed for at optage hjemmesider eller andre skærmoptagelser. Denne video kommer direkte ind på det benyttede slide, og man har herefter mulighed for at redigere og ændre i videoen.
5 minutter
16.
Design af egne dias
Der er også mulighed for selv at designe sine slides og diaslayout, så det kan tilpasses lige de ønsker man selv har. Da PowerPoint er et grafisk værktøj, har man typisk frie tøjler til at bestemme hvor billeder og tekst skal være, samt hvor store disse skal være.
3 minutter
17.
Genbrug dias
Hvis man er ved at opbygge en præsentation og ønsker at bruge et design fra en anden præsentation, så kan man genbruge slides igen. Dette flytter designet fra tidligere slides, og det nye slide vil blive kopieret ind i den nuværende præsentation.
2 minutter
18.
Målgrupper og budskaber
Der fortsættes nu til sidste del af tematikkerne, nemlig hvornår man skal bruge PowerPoint præsentationen, og der startes med målgruppe og budskaber. Man skal altid finde sin målgruppe, for at sikre at man benytter de rigtige virkemidler, billeder og retorik. Dette vil også afspejles i bruges af farver og skrifttyper, og vil typisk sætte sit præg på hele præsentationen.
3 minutter
19.
5 fede tips til effektiv formidling
Sidste lektion omhandler 5 gode tips til hvordan man effektivt kan formidle sit budskab. Det er nogle simple værktøjer til, hvordan man kan optimere og gøre sin præsentation endnu bedre og give en mere overbevisende præsentation.
5 minutter