Denne video er en forsmag på kurset. Køb adgang for at se alle lektioner og hente kursusmaterialet.

Om kurset

Udgivet d. 2020-04-01
Ajour d. 2020-09-07

Excel for advokater

0 kursuspoint i Bliv en bedre advokat

 -  3 anmeldelser

Sidder du ofte og bruger hele dage på at lave manuelt arbejde i Excel? Meget af det du sidder nu og laver i Excel kan optimeres og laves automatisk. På dette kursus kan du optimere din tid i Excel ved at forkorte det manuelle arbejde, eller bare blive bedre til de forskellige områder af programmet. 

Det vil både blive gennemgået nogle af de mest basale ting i Excel som kan hjælpe dig med at præsentere din data mere visuelt med Pivot tabeller og diagrammer, hvordan du kan arbejde med store mængder data gennem filtre og sorteringer, samt hvordan du automatisere Excel gennem makroer og funktioner. 

Du vil efter kurset være i stand til at arbejde mere effektivt med Excel, som kan spare dig for en masse tid i dit daglige arbejde.

Målgruppe

Vores kurser er primært rettet mod advokater og advokatfuldmægtige i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse. Kurserne kan dog være yderst relevante og egnede for virksomhedsejere, administrative medarbejdere eller andre med særlig interesse indenfor området.

Lektioner

1.  Excel indstillinger

Første lektion omhandler de indstillinger man skal bruge i Excel, og hvordan man finder de rigtige indstillinger. Der vil yderligere på lektionen blive gennemgået: 

  • Info om Excel-filen
  • Indstil navn på filen 
  • Automatisk gem af backup 
  • Valg af sprog 
6 minutter

2.  Hurtige genveje

Anden lektion omhandler selve menulinjen, og hvordan man tilpasser den til de behov og ønsker man har. De hurtige genveje vil også blive gennemgået og der vil blive vise hvordan man tilpasser det menubånd. Yderligere vil der også blive gennemgået nogle genveje samt nogle brugbare funktioner i Excel. 

5 minutter

3.  Talformater og fyldhåndtaget

Der fortsættes med talformater og fyldhåndtag. Fyldhåndtaget er en af de genveje man kan bruge, hvis Excel skal kopiere eller tælle informationer. Dette gælder både for tal og bogstaver, samt hvis man kombinerer de to.  Når man skal formatere data, så står tal til højre i cellen og tekst til venstre i cellen. Man kan ændre dette, både til datoer, valuta eller andet, så Excel forstår hvilken funktion dette har.

12 minutter

4.  Print i Excel

Når man skal printe i Excel, så er der nogle udfordringer, da Excel deler printet over mange sider i stedet for en enkelt. Man kan dog indstille dette, om det enten er at skalere arket eller kun skal have et udsnit af arket. 

7 minutter

5.  Excel-tabeller

Femte lektion omhandler tabeller, da hvis man arbejder med store mængder data, er den mest overskuelige måde, at behandle det som en tabel. Fordelene ved at arbejde med tabeller er, at overskrifterne følger med uanset hvor på siden man er, og det er nemmere at filtrere og sortere data. Lektionen vil også gennemgå emnerne:

  • Tabeldata
  • Tabelindstillinger og formatering
  • Tabelformler
  • Tabel-filtre og -sorteringer
9 minutter

6.  Excel-filtre

Sjette lektion omhandler Excel-filtre, hvis man skal filtrere sin data. Der kan både filtreres efter tekst, bestemte bogstaver eller tal. Det kan også søges efter særlige værdier, særlige dage eller navne.

11 minutter

7.  Sortering i Excel

Efter at have filtreret sin data, fortsættes der med hvordan man sorterer din data. Her kan der igen sorteres efter tal, bogstaver og dato, men der kan også sorteres efter cellefarve. Dette er den mere simple sortering, men der kan også sorteres i flere niveauer, på et lidt andet plan en den simple sortering.

11 minutter

8.  Pivottabeller

På lektionen bliver der gennemgået pivottabeller, som man typisk kan bruge hvis man f.eks. arbejder med flere fakturaer. Når man arbejder med pivottabeller, har man en lang række muligheder når det kommer til dimensioner. Pivottabellen har to dimensioner og en masse tal. Men dimensioner menes der det man kan måle på, som navn, dato, sælger m.m., og værdierne der det man faktisk måler, altså summen. Hvordan dette opsættes, bruges og kombineres vil blive gennemgået på lektionen, i kombination med en række eksempler. 

26 minutter

9.  Pivotdiagrammer

Som fortsættelse af Pivot tabeller, vil denne lektion omhandle pivotdiagrammer, hvordan man ændrer et pivotdiagram og laver KPI dashboards. Den nemmeste måde at arbejde med diagrammer i Excel, er gennem pivottabeller. På den måde har du mulighed for at opbygge og sammensætte din data på den ønskede måde, opsat i det ønskede diagram. Alt dette vil blive gennemgået på lektionen, hvor der også løbende vil være eksempler på de forskellige emner. 

15 minutter

10.  SUM funktioner

SUM funktionen kan benyttes til at sammenregne summen af kolonner eller rækker. Dette kan gøres på flere forskellige måder, som alle bliver vist på lektionen. Man kan også lægge flere forskellige områder eller celler sammen, hvis man ønsker det. 

9 minutter

11.  HVIS funktioner

HVIS funktionen kan bruges til at undersøge om noget er sandt eller falsk, og man kan derfor ændre udfaldet af den ene eller anden celle, hvis de enten er falske eller sande. Man kan tjekke to resultater mod hinanden, og se om de er ens. Yderligere kan man indstille hvad Excel yderligere skal gøre, hvis den logiske test er sand eller falsk, og hvordan dataen skal håndteres alt efter resultatet.

6 minutter

12.  HVIS.FEJL funktionen

Som fortsættelse af HVIS funktionen, ses der nu på HVIS.FEJL funktionen. Dette er en funktion der kan ændre resultatet, hvis der er en fejl i det regneudtryk man benytter. Man kan bruge dette til alle typer af fejl. 

2 minutter

13.  LOPSLAG funktionen

Sidste lektion omhandler LOPSLAG funktionen, som man kan benytte til søge efter specifikke data, f.eks. salg i januar måned. Der kan søges i specifikke kolonner, og den søger efter det specifikke ønskede. Der vil derfor være en gennemgang af hvordan funktionen benyttes, samt hvordan man opsætter funktionen.

4 minutter

14.  Praktisk eksempel på en bodeling

For at illustrere en af de mange måder man kan bruge Excel, er der lavet et eksempel med en bodeling. Der er både en gennemgang af hvordan man visuelt og overskueligt kan opsætte sit dokument, men også hvordan man nemt opretter subtotaler for de forskellige områder af bodelingen. På denne måde kan man effektivisere samt spare tid, hvis man har flere udgifter i samme sag. 

5 minutter
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
1.075,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Køb Professional (DKK 1.075,00)
Ubegrænset adgang til alle kurser
Adgang til alle kommende kurser
Betaling hver år
875,00 kr. pr. måned
Bindingsperiode på 12 måneder
Prøv i en gratis periode
  • Sikker betaling gennem Stripe
  • Support alle ugens dage kl. 9-16
  • Afspil på computer, telefon eller tablet

Lars Hammersholt Petersen

Lars Hammersholt Petersen

Ejer og stifter af Benchmark IT ApS og LHM ApS

Lars Hammersholt Petersen har været administrerende direktør i Benchmark IT ApS siden 2015 og er desuden direktør i LHM ApS.