Grundkursus i brugtmoms

Antal kursuspoint:
3
Udgivet d.
2021-10-15
Undervisere:

Dette kursus er en praktisk gennemgang af momslovens bestemmelser for brugte varer, bortset fra særordningen for køretøjer, der er 30 år eller derunder.

For at kunne anvende reglerne om brugtmoms er der en række formkrav, som skal være opfyldt.

Kurset er derfor en introduktion til alle de juridiske aspekter, der er afgørende i rådgivningen og vejledningen af virksomheder, som kan anvende reglerne om brugtmoms.

Indledningsvis gennemgås hvilke formkrav, der skal være opfyldt for at en virksomhed kan anvende reglerne om brugtmoms, således at der alene bliver afregnet moms af virksomhedens fortjeneste.

På grundkurset i brugtmoms vil de væsentligste områder og problemstillinger der findes i relation til salg af brugte varer blive gennemgået, herunder de momsmæssige forhold, som en advokat eller revisor skal være opmærksom på ved rådgivning og udarbejdelse af regnskab for virksomheder med salg af brugte varer.

Gennemgangen vil bl.a. omfatte: 

  • Hvilke betingelser skal være opfyldt for at kunne benytte reglerne om brugtmoms?
  • Hvem kan benytte brugtmomsordningen?
  • Hvilke varer kan blive omfattet af brugtmomsreglerne?
  • Hvordan opgøres momsen efter den individuelle metode og hvornår skal den finde anvendelse?
  • Hvordan opgøres momsen efter samlemetoden og hvornår kan den finde anvendelse?
  • Hvordan skal man forholde sig, hvis en vare ønskes solgt efter de almindelige regler, når købet indgår i samlemetoden?
  • Fakturakrav ved salg og køb 
  • Gennemgang af regnskabskrav

Kursets overordnende formål:

Det er formålet at bibringe deltagerne et solidt kendskab til reglerne om brugtmoms, herunder de krav der skal overholdes, så deltageren føler sig klædt på til at yde rådgivning og vejledning til egne klienter med at håndtere køb og salg af brugte varer, således at de kan anvende reglerne om brugtmoms ved videresalg.

  • Ubegrænset adgang til alle kurser
  • Adgang til alle kommende kurser
  • Betaling hver år
  • Bindingsperiode på 12 måneder
Køb adgang
  • Ubegrænset adgang til alle kurser
  • Adgang til alle medarbejdere
  • Partner Lounge
  • Betaling hvert år
Læs mere
Diana Mønniche
Diana arbejder primært med rådgivning om moms-, told- og afgiftsmæssige forhold samt tvistløsning og forhandlinger med SKAT fra Landsskatteretten til domstolene.

Andre kurser inden for:

Skat og moms

6
Kursuspoint
6
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
5
Kursuspoint
5
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
Bliv en bedre advokat
3
Kursuspoint
3
Kursuspoint
Kategorier:
Skat og moms
Bliv en bedre advokat
6
Kursuspoint
6
Kursuspoint
Kategorier:
Skat og moms
Bliv en bedre advokat
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
3
Kursuspoint
3
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
3
Kursuspoint
3
Kursuspoint
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
5
Kursuspoint
5
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
3
Kursuspoint
3
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
4
Kursuspoint
4
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms
8
Kursuspoint
8
Kursuspoint
Kategorier:
Skat og moms
3
Kursuspoint
3
Kursuspoint
Underviser:
Kategorier:
Skat og moms

Vores mest populære kursuskategorier

Få øjeblikkelig adgang til et konstant voksende kursusudvalg, som løbende opdateres med nye kurser i takt med lovændringer og nye tiltag. Som medlem kan du tilgå over 200 kurser udbudt af landets allerbedste undervisere.

Ofte stillede spørgsmål

Er online undervisning godkendt som obligatorisk efteruddannelse til danske advokater og advokatfuldmægtige?

Ja, e-læring eller tilsvarende IT-baseret undervisning kvalificerer sig som efteruddannelse.

Kan jeg tage alle mine kurser på én gang?

Ja, med et medlemskab kan du gennemføre over 200 kurser og få ubegrænset adgang til alle vores spændende features over 12 måneder. Du kan desuden tage samtlige kurser uanset hvor du befinder dig, så du hverken er afhængig af tid eller sted.

Holder i styr på mine kursuspoint for mig?

Ja det kan du tro, du kan altid se hvor mange points du har optjent, og dine kursusbeviser ligger altid online lige ved hånden. Hvis du uploader kursusbeviser fra andre kursusudbydere, via vores uploadfunktion, har du det hele samlet på ét sted.

Er kurserne pointgivende?

Det hurtige svar: Ja, det er de.
Advokurser følger de retningslinjer og krav bestemt af Advokatsamfundet for obligatorisk efteruddannelse. Af bekendtgørelsen om efteruddannelse for advokater og advokatfuldmægtige fremgår det, at e-læring eller tilsvarende IT-baseret undervisning kvalificerer sig som efteruddannelse, såfremt det faglige niveau og den tidsmæssige udstrækning kan dokumenteres, hvilket naturligvis er gældende for vores online kurser.

Hvordan sikrer I, at kurserne lever op til efteruddannelseskravet?

Vores system registrerer først og fremmest, at du har set alle lektioner i det pågældende kursus. Når du har gennemført dette, får du adgang til en afsluttende test bestående typisk af mellem 10-20 multiple-choice spørgsmål. Når du har bestået testen efter x antal forsøg, skal du bekræfte på tro og love, at du har set hele kurset, hvorefter du får udleveret dit kursusbevis samt tilhørende point.

Hvad koster kurserne?

Som medlem skal du ikke betale for hvert enkelt kursus, da de er inkluderede i medlemskabet.

Opdaterer i kurserne løbende?

Ja, vores undervisere er forpligtede til at opdatere deres kurser, når det er nødvendigt. Vi er hele tiden på forkant med nye regler, love og tiltag, så du altid er sikret opdateret undervisning af højeste kvalitet.

Er I ISO-certificeret?

Ja, vi modtog vores ISO 27001:2002 certifikat d. 18-04-2024.

ISO 27001 er en internationalt anerkendt standard for informationssikkerhedsstyring. Certificeringen dokumenterer, at vi har implementeret et robust sikkerhedssystem, der beskytter både interne og klientspecifikke oplysninger. Denne standard stiller krav til, at vi løbende identificerer, evaluerer og behandler sikkerhedsrisici forbundet med de data, vi håndterer.

Det betyder, at når du vælger os som e-læringspartner, vælger du en garanti for omhyggelighed og integritet i datahåndteringen.